Aandacht is de groeimarkt van dit moment.

Hoe lekker is het om een compliment te krijgen? Of een cadeautje? Van aandacht krijg je nooit genoeg. Iedereen wil gezien, gehoord en begrepen worden. In je privéleven, maar ook in je zakelijke leven. En daar liggen mooie kansen voor salesprofessionals.

Tijdens je verkoopgesprek én daarna. Het is namelijk belangrijk om op het netvlies te blijven van je klanten.

Oftewel: netvliesmanagement.

Extreem waardevol.

Het is dé sleutel om regelmatig contact te houden en te laten zien dat je betrokken bent. Dit kan zo simpel zijn als een reactie op een LinkedIn-bericht, een persoonlijk appje of belletje. Je moet het alleen wel doen. Want aandacht kost tijd.

Het is net zoals met sporten. Als er iets tussen komt, dan doe je niet meer. Als je beter wil worden, moet je daar consistent aan werken. En zit het in je systeem, dan zit het in je systeem.

Tips:

  • Plan iedere week een half uur van je tijd in op netvliesmanagement, geef je klanten aandacht en zorg dat het in je systeem komt. No excuses.
  • Zorg ervoor dat je bij al je contacten in ieder geval één keer per kwartaal voorbij komt.
  • Stel Google Alerts in zodat je een melding krijgt als er iets online verschijnt over een bedrijf. Tussen alle rommel ontvang je ook pareltjes die je tijdens een gesprek kan gebruiken, een appje over kan sturen of zelf een belletje over kan doen.
  • Stel alerts in voor de LinkedIn-profielen van je contacten. Je krijgt dan automatisch een melding als diegene iets post op LinkedIn en maak jij het voor jezelf een stuk makkelijker om daarop te reageren. Je vindt deze functie bij iemands profiel aan de rechterkant naast de profielfoto. Klik maar eens op het belletje. De eigenaar van het profiel krijgt hier geen melding van.
  • Stuur incentives op het juiste moment en maak ze persoonlijk. Sla die standaard wijn als kerstgeschenk aan je contactpersoon die niet drinkt over en stuur iets persoonlijks. Is je klant een plantenfreak, stuur dan een plantje. Is hij of zij een leesfanaat, stuur een boek. Daarmee maak je echt impact.
  • Wees niet bang om ook wat van jezelf te laten zien.

Streef naar consistentie en bericht regelmatig een handvol klanten. Laat zien dat je er voor hen bent.

Let met het sturen van incentives goed op je doelgroep. Millennials zijn namelijk heel scherp op verkooptechnieken en reclames. Waar Boomers in de wolken zijn van een persoonlijke ansichtkaart denken millennials ‘oh weer een ansichtkaart, goed aangevinkt in het CRM-systeem’. Hoe persoonlijker, hoe meer je dit voorkomt.

Automatiseren van netvliesmanagement

Dat neemt niet weg dat je netvliesmanagement deels kan automatiseren. Dat doe je immers ook met offerte software. Als je binnen een grotere organisatie werkt is dat zelfs onmisbaar.

Je slaat de plank namelijk mis als je collega gisteren al contact heeft opgenomen met de betreffende klant. Het vastleggen van belangrijke informatie over je klanten helpt je om interesse te tonen en op hun netvlies te blijven.

Heb je gelijk waardevolle informatie die je in je offerte software toepast om je offertes persoonlijker te maken.

 

In onderstaande aflevering van De Offerte Podcast gaan Thijs en Saskia dieper in op het effect van netvliesmanagement. Dat doen ze samen met Daniëlle de Jonge, expert in eigentijdse klantrelaties en schrijfster van het boek Human2Human: de nieuwe Klantrelatie.