Het valt me op dat veel verkopers aan duursport doen. Op zich niet zo gek, want duursport en sales hebben meer gemeen dan je denkt. Iets met een lange adem, plezier en consistentie!

Sterker nog: complexe sales ís duursport. Je bouwt aan lange termijn relaties met mensen waarmee je een vertrouwensband opbouwt om uiteindelijk iets van je te kopen. Daar gaan gerust een aantal maanden overheen. Dat vergt inspanning en consistentie.

Inspanning en consistentie

Precies dát is wat je nodig hebt om voor een marathon te trainen. Elke week consistent trainen zorgt uiteindelijk voor het behalen van de eindstreep. En als je dan ook nog plezier hebt in de inspanning – het verdiepen in je trainingsschema, voeding, beste schoenen e.d. – dan heb je een gouden mix te pakken.

Diezelfde mindset geldt ook voor complexe sales. Dit vereist namelijk consistentie in je inspanningen, vergelijkbaar met hoe duursporters hun trainingen dag na dag volhouden. Met een consistente salesbenadering leg je een stevig fundament voor succes. En als je het dan ook nog leuk vindt om eindeloos koffie te drinken en met mensen te praten en ze te beïnvloeden dan haal je plezier uit je inspanning. Dat brengt je dichter bij die eindstreep. Win-win.

💡 Als je de inspanning niet leuk vindt, dan is duursport niet je sport en dan is complexe sales ook niet jouw sales.

Dus of je nu aan het hardlopen bent of een deal aan het sluiten bent, het draait allemaal om consistentie, plezier en het begrijpen van de waarde die je biedt. Met het consistent volgen van de juiste processen, het gebruiken van slimme tools – zoals CRM, offerte software en tools voor plannen en leadgeneratie – blijf je altijd een stap voor.

De eindsprint

En als je dan alle inspanning gehad hebt, kun je je opmaken voor de eindsprint en de deal sluiten met een ondertekende offerte in je offerte software. De offerte is namelijk het verlengstuk van een succesvol salesproces. Op het moment dat je de offerte schrijft, zijn alle afspraken al besproken. Het is eigenlijk een bevestiging van alles wat afgesproken is. Je streeft ernaar dat je offerte niet zozeer een keuzemoment is, maar eerder een bevestiging van iets was al besloten is. Op die manier krik je ook je slagingspercentage lekker op.

Thijs en Saskia spreken Jacob Thusgaard over het belang van duurconditie als indicatie voor het jouw succes in sales.