Klik. Offerte verzonden. Telefoon pakken. Bellen: is de offerte goed aangekomen? Rustig aan, tijger. Ook in het opvolgen van offertes is timing belangrijk. Niet te snel. Niet te langzaam.

 

3 werkdagen na het versturen een belletje om op te volgen is in mijn ervaring een aardige richtlijn. De klant gaat je offerte dan echt nog niet bekeken en besproken hebben, maar het zit nog wel voorin het hoofd.

Wat vraag je dan? Vragen of hij ‘goed is aangekomen’? Rare vraag. Wanneer wordt een e-mail nou niet bezorgd? Betere vragen zijn:

  • Wat was je eerste indruk van de offerte?
  • Wil je samen de offerte nog een keertje langslopen?
  • Zullen we een vervolgafspraak inplannen?

Kijk uit met grote vragen. ‘Wat vond je van de offerte’ is een grote vraag, hoe graag je dat ook wilt weten. De klant vindt er natuurlijk van alles van, maar weet doorgaans niet waar te beginnen. Bouw je vragen rustig op en als je een lekker gesprek hebt gevoerd, vraag dan eens om een mening en ga denken aan vervolgstappen.

Vaak zal je klant aangeven er nog niet klaar voor te zijn, om toe te zeggen later terug te bellen. Laat je klant dan niet weglopen zonder concrete actie over die opvolging. Wees dan wel handig in de formulering. Dus niet: ‘wanneer ben je daar klaar voor’, maar ‘wanneer zal ik aan je jas trekken als ik nog niks gehoord heb?’ (bron: De Offerte Podcast).

Zo behoudt je klant controle, en heb jij duidelijkheid.