Een tekst is nooit te lang. Vaak wel te saai.

Mensen willen gehoord, gezien en begrepen worden. Ze willen vooral ‘entertaint’ worden.

Maar ja, als het om het schrijven van offertes gaat, wil je zo snel mogelijk ter zake komen. Want tja.. dan heb je de aandacht. Dat betekent dat je al snel in de eerste zin zit te verkopen.

Gooi dit piramideprincipe overboord en trek lessen vanuit de contentmarketing.

Probeer het slippery slide effect. Dan glijdt de lezer van enthousiasme over een glibberige glijbaan zo door je tekst heen.

Een offerte is…

als je favoriete Netflix-serie

Vergelijk een offerte met je favoriete Netflix-serie.

Die begint niet voor niets met actie! Je zit er direct ‘midden in’.

🎬 Pakt als eerste je aandacht.

🎬 Komt dan met de backstory.

🎬 Ondertussen vertelt het een verhaal.

Het houdt je vast.

Dat effect wil je toch ook met je offertes bereiken?

Bouw een spanningsboog op. Schrijf teksten die de menselijke nieuwsgierigheid aanwakkert. Schrijf menselijk, niet te formeel. Begin je offerte gelijk met een vette trigger, dan heb je de aandacht. Weef daarna de achtergrondinformatie door je verhaal heen.

✨ Entertain ✨ Zorg er eerst maar eens voor dat iemand gaat lezen.

✨ Persuade ✨ Terwijl je entertaint ben je tegelijkertijd aan het overtuigen.

✨ Inspire ✨ En inspireren.

✨ Educate ✨ En het vertellen van je verhaal.

Het zijn niet voor niets dé hoofdingrediënten voor contentmarketing. Offertes schrijven = contentmarketing.

Start je offerte met een lange aanloop? Gemiste kans! Denk weer aan die Netflix-series. Die met een lange aanloop. Die floppen. Zoek naar de balans tussen de wetenschap van mensen overtuigen en de kunst van het schrijven. Inmiddels ken je je concurrenten net zo goed en weet je hoe je je moet differentiëren in de markt. Zorg dat jij je doelgroep kent en weet te overtuigen.

Thijs & Saskia bespreken dit onderwerp in deze podcast met Ernst-Jan Buijs van de ConversieClub