Differentiate or die!

Heftige uitspraken.

Ik heb wel je aandacht.

Of niet.

Dat is precies de essentie van dit blog. Ik had dit blog namelijk ook kunnen beginnen met ‘tips voor het converteren van een warme lead tot klant’.

Dat doet iedereen in de markt..

Horen we te vaak.

Komt niet meer aan..

En dan was ik in de grijze massa op gegaan.

Marketing zet in op het onderscheiden van de rest van de markt. Met een authentieke stijl, tone of voice en mogelijk een tikje humor. Of niet. Zie het als een filter, waardoor de opdrachtgevers die bij je passen daadwerkelijk klant van je worden en je de klanten waar jij ‘de bibbers van krijgt’ gelijk schrapt.

Aantrekken en afstoten.

Dat kun je heel extreem doen of niet.

Dat is een keuze.

Hoe extremer je je onderscheidt in je marketing, hoe meer je matcht met het type klant die jouw tijd waard is. Mensen hebben het gevoel je al te kennen voordat ze contact met je opnemen. De kracht daarna is dat je in die persoonlijke vibe blijft en het nóg persoonlijker maakt.

Offertes moeten daarin een verlengstuk zijn. Want ín dat voortraject is iemand voor je gevallen. Als dat een humoristische marketingcampagne was en je stuurt een hele formele offerte. Tja.. vul maar in.

En dat persoonlijke..

Dat hou je erin ‘to the end’.

Onderscheid je bijvoorbeeld ook in je opvolging.

Bel niet zoals iedereen met de vraag of de offerte duidelijk was, maar bedenk een toffe mailing waarmee je inspeelt op het moment van de ontvanger. Klein cadeautje erbij en de reden om voor jou te kiezen is gegroeid. Of stuur een persoonlijke boodschap in de vorm van een video.

Stof tot nadenken. Misschien een keertje buurten bij de afdeling Marketing?

Thijs & Saskia praten in deze podcast met Ernst-Jan Buijs (ConversieClub), de Nigeriaanse prins op het witte paard.