Klimaatcrisis, stikstofcrisis, gascrisis … duurzaamheid is een ‘heet’ onderwerp. Niet alleen in marketing- en communicatie richting klanten, ook op de arbeidsmarkt is het een hot topic. Je werkt nu eenmaal liever bij een organisatie die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft en iets bijdraagt aan de wereld dan bij een bedrijf die alleen maar uitstoot produceert. Tenzij je duurzaamheidsmanager bent en wel van een uitdaging houdt 😉.

Duurzaamheid is vaak onderdeel van kernwaarden binnen organisaties. Een breed begrip, dat grijpbaarder wordt dankzij de ‘Sustainable Development Goals’ (SDG’s). De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn een wereldwijde oproep tot actie om de planeet te beschermen, armoede te beëindigen en ervoor te zorgen dat alle mensen vrede en welvaart ervaren. En dat is breed. Heel breed. Alle kleine beetjes helpen.

Klanten worden steeds bewuster en willen klant worden van organisaties waar dit leeft. Het wordt steeds meer een licence to operate. Dus maak je verhaal compleet en trek dit door naar je offerteproces. Ga aan de slag met duurzame sales!

Denk aan:

  • Organiseer je salesproces: Werk aan een schaalbaar salesproces. Een proces waarin iedereen werkt op eenzelfde manier, met een duidelijke rolverdeling en een procesmatige uitvoering van taken. Op die manier is het heel makkelijk om nieuwe medewerkers snel mee te laten draaien en je bedrijf klaar te stomen om te groeien op een duurzame manier.
  • Offerteonderhoud: Plan ieder kwartaal een heisessie met het team en werk aan offerteonderhoud. Scherp je catalogus en sjablonen aan – werk je met offertesoftware, dan scherp je natuurlijk je catalogus en je sjablonen aan – maak ze actueel en brainstorm over een slimmere aanpak. Dit versnelt het salesproces en zorgt ervoor dat je klanten sneller beslissingen nemen.
  • Bespaar papier, maak gebruik van offertesoftware: Hoeveel papier spaart jouw organisatie uit wanneer je gebruikt maakt van offertesoftware? Dat sluit mooi aan bij SDG 13 – gericht op de aanpak van door mensen veroorzaakte klimaatcrisis. Met een kleine klimaatactie binnen je organisatie, bespaar je zomaar veel papier uit. Ook je klant is minder geneigd een offerte uit te printen. En als alle kleine beetjes helpen…
  • Bespaar ritjes en reistijd: Filter altijd eerst of je wel écht langs moet komen voor een gesprek. Vraag door, schat in, kwalificeer je lead. Lees in het bog ‘De groene verkoper’ hoe je ritjes en reistijd bespaart.

 

In de aflevering van de podcast "Duurzaamheid" sprak Kirsten Barnhoorn van Groendus over duurzame sales, het schalen van je salesproces en het belang van een goede onderhoudsbeurt voor je offertetemplates. Kirsten deelt inzichten en tips van onschatbare waarde. Zeker voor bedrijven die op zoek zijn naar een duurzame en effectieve manier om hun producten en diensten te verkopen. Helemaal een must-listen voor bedrijven die duurzame producten en diensten verkopen.